8 Ağustos 2023 Salı

Dünyanın en popüler web siteleri 2010 yılında nasıl görünüyordu?

 20 Aralık 1990 tarihinde Tim Berners-Lee tarafından kurulan World Wide Web, web sitelerin başlangıcı oldu. O günden bu yana milyonlarca web sitesi yayımlandı. Ancak aralarından yalnızca Google, Facebook, YouTube ve Yahoo! gibi birkaç tanesi, dünyanın en popüler web siteleri haline geldi.

Demin sözünü ettiğimiz en çok ziyaret edilen web siteleri, günümüzde oldukça kullanışlı bir arayüze sahip olsalar da, 2010 yıllarında yeniye kıyasla daha farklı bir tasarım mevcuttu. Peki dünyanın en popüler web siteleri 2010 yılında nasıl görünüyordu?

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

İçeriğe geçmeden önce belirtmekte fayda var ki; dönemine göre düşündüğümüzde 2010 ile 2023 yıllarındaki arayüzler arasında bir fark yok. Zira o yıllardaki tasarımlar, zamanın trendlerine göre oldukça güzel bulunuyordu.Bu bağlamda, şimdi göreceğiniz arayüzler gözünüze güzel görünmemiş olsa da, o zamanlar için oldukça hoştu. Zira bundan 10-20 yıl sonra da 2023’teki web sitelerin arayüzleri için de aynı düşüncede olacağız. O halde lafı çok uzatmadan içeriğe geçelim ve biraz duygulanalım.

Google

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Google web sitesi günümüz ile karşılaştırıldığında, sayfadaki içeriklerin yerlerinde bir değişiklik olmasa da, stil bakımından önemli bir gelişme olduğunu görebilmek mümkün. Bunu metin kutuları ve butonlarda fark edebilirsiniz.

Amazon

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Dünyanın en popüler e-ticaret devlerinden Amazon, rakibi eBay’e benzer bir arayüze sahipti. Sol tarafta kategoriler, üst tarafta arama çubuğu ve tam ortada ise ürünler listeleniyordu.

Yahoo!

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Yahoo!, günümüzde eskisi gibi popüler olmasa da, o dönemin en çok ziyaret edilen arama yapma siteleri arasında yer alıyordu. Günümüzde ise yerini Google gibi güçlü rakiplere bıraktı. Tabii tamamen mezara gömülmüş değil, halen önemli bir kullanıcı kitlesi bulunuyor.

Facebook

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Meta’nın sahibi olduğu Facebook, o dönemlerde 7’den 70’e milyonlarca insan tarafından kullanılıyordu. Dünyanın dört bir yanından kullanıcısı olan sosyal medya platformunun arayüzü, uzun bir süre yukarıdaki gibi kaldı. Sonrasında ise önemli bir değişim geçirdi ve günümüzdeki halini aldı.

Twitter

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

2010 yılında Facebook gibi en çok ziyaret edilen sosyal medya platformları arasında yer alan Twitter, günümüzde bambaşka bir arayüz ile popülerliğini halen sürdürüyor. Fakat X adıyla…

YouTube

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

En eski web sitelerinden birisi de hiç şüphesiz YouTube. Google’a ait olan bu video izleme platformu, 2010 yılında Türkiye’de pek popüler sayılmazdı. Fakat aradan geçen birkaç yılın ardından neredeyse herkes tarafından bilinir oldu. Bunda Türk YouTuber’ların da önemli bir etkisi oldu.

eBay

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

O dönemlerde Amazon’a benzeyen bir arayüze sahip olan eBay’da en çok oyunlar ve elektronik ürünler aranıyordu. Bunu sayfadaki en çok aratılanlar kısmından görebilirsiniz. Call of Duty ve Resident Evil oyunları bir yana, Xbox ve PlayStation gibi konsollar da oldukça takip ediliyordu.

Apple

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Günümüzde teknoloji devi olarak varlığını sürdüren Apple, bugün sahip olduğu daha modern web sitesinde de siyah ve beyaz renklerini yaygın olarak kullanıyor. Yukarıdaki ekran görüntüsünde görebileceğiniz 2010 yılındaki web sitesindeki iPhone 3G tanıtımı ise oldukça göze çarpıyor.

LinkedIn

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Microsoft’un sahibi olduğu LinkedIn, pek çok sektörde çalışan kişileri bir araya getiren sosyal medya platformu olarak karşımıza çıkıyor. CEO’lara bile kolayca ulaşabileceğiniz bu platform, o yıllarda da oldukça popülerdi.

Microsoft logosunun geçmişten günümüze değişimi

Microsoft logosunun geçmişten günümüze değişimi

Microsoft logosunun geçmişten günümüze değişimi sıklıkla merak ediliyor. Peki şirketin logosu zaman içinde nasıl değişti?

Wikipedia

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Wikipedia’nın 2010 ve 2023 yıllarındaki arayüzlerini karşılaştırdığımızda önemli seviyede bir fark olmadığını söyleyebiliriz. Tabii yazı yazma kutuları ve butonlardaki ince değişimler, gözden kaçmıyor.

Microsoft

2010 yılına gidelim: Dünyanın en popüler web siteleri nasıl görünüyordu?

Apple gibi teknoloji devi olan Microsoft’un web sitesi, rakiplerine kıyasla daha renkli bir arayüze sahipti. Şirketin eski logosunu da görebileceğiniz bu sitede, şu anda desteği sona eren ve hatta kendisi için mezar taşı bile yapılan Internet Explorer 8 sürümünün tanıtımının yapılması bizlere bir mazi yaşatıyor.

Oracle

Microsoft’un ardından en büyük yazılım şirketi olan Oracle, teknoloji ile ilgili pek çok alanda faaliyet gösteriyor. Öyle ki şirket, özellikle veri yönetimi konusunda önemli hizmetler sunuyor. En çok kullanılan programlama dillerinden Java’yı da destekliyor.

ShiftDelete.net

Listenin son sırasında ise şu anda bu içeriği okuduğunuz web sitesi ShiftDelete.net yer alıyor. Milyonlarca tekil ziyaretçisi ile Türkiye’nin en popüler teknoloji haber sitelerinden ShiftDelete.net, daha kullanışlı ve hoş bir arayüz ile devamlılığını sürdürüyor.

Netflix’te The Witcher rüzgarı: Listeleri darmaduman etti!

 Dünyanın dört bir yanından milyonlarca abonesi ile en popüler dijital akış sağlayıcısı Netflix, kısa süre önce Türkiye ve dünya genelinde haftanın en çok izlenen dizilerini paylaştı. Listede çeşitli yapımlar yer aldı. İşte en popüler Netflix dizileri…

İşte haftanın en popüler Netflix dizileri

Netflix tarafından paylaşılan verilere göre dünya genelinde en popüler dizi, The Witcher‘ın 3. sezonu oldu. Yakın zamanda yeni bölümleri ile seyirci karşısına çıkan yapım, toplamda 59 milyon saat izlenme süresi kaydetti.

İşte haftanın en popüler Netflix dizileri

En popüler Netflix dizileri listesinin ikinci sırasında ise Sweet Magnolias yer aldı. Liseden beri arkadaş olan bir grup kadının hayatına odaklanan yapım, toplamda 5 milyon 300 bin saat izlendi. Hemen ardından ise onu Too Hot to Handle takip etti.Netflix’in Türkiye için paylaştığı verilere baktığımızda ise en popüler dizinin Terzi‘nin 2. sezonu olduğunu görüyoruz. İkinci sırada The Witcher‘ın 3. sezonu bulunuyorken. Terzi‘nin 1. sezonu ise üçüncü sıraya adını yazdırmayı başardı.

Netflix Global – en popüler diziler

SıraDiziKaç Haftadır Top10?Toplan İzlenme
Süresi (Saat)
1The Witcher: 3. sezon559 milyon
2Sweet Magnolias: 3. sezon245 milyon 900 bin
3Too Hot to Handle: 5. sezon326 milyon 300 bin
4The Lincoln Lawyer: 2. sezon412 milyon 600 bin
5Survival of the Thickest: 1. sezon38 milyon
6Barbie Life in the Dreamhouse: 1. sezon19 milyon 100 bin
7Quarterback: 1. sezon311 milyon
8Fatal Seduction: 1. sezon46 milyon 400 bin
9Mark Normand: Soup to Nuts11 milyon 500 bin
10CoComelon: 8. sezon11 milyon 800 bin

Netflix Türkiye – en popüler diziler

SıraDiziKaç Haftadır Top10?
1Terzi: 2. sezon1
2The Witcher: 3 sezon5
3Terzi: 1 sezon13
4Manifest: 1 sezon4
5Baki Hanma: 2 sezon1
6Fatal Seduction: 1 sezon4
7The Smurfs: 1 sezon2
8Manifest: 2 sezon1
9King the Land: 1 sezon6
10Cem Yılmaz: Diamond Elite Platinum Plus9

Türk Hava Yolları’ndan Türkiye’de bir ilk!

 Ülkemizin bayrak taşıyıcı hava yolu şirketi Türk Hava Yolları, şimdiye kadar bir çoğunda dünyaca ünlü isimlerinde yer aldığı pek çok başarılı reklam filmine imza attı. Şimdi ise bu yapıtlara bir yenisini daha eklendi. Filoya yeni dahil olan uçakları tanıtmak amacıyla yapılan çekimlerde Türkiye’de ilk defa uygulanan bir çekim tekniği kullanıldı. İşte konunun detayları…

Türkiye’de ilk defa uçaktan uçağa çekim!

Türk Hava Yolları’nın yeni yayınladığı kısa film önceden yayınladığı birçok film gibi yine gündem olma yolunda. Zira yayınlanan bu yeni kısa filmin çekimlerinde Türkiye’de ilk defa uygulanan bir çekim yöntemi kullanıldı. Ülkemiz hava sahasında ilk kez yerden yüzlerce metre yükseklikte 8K görüntü kalitesiyle ticari bir yolcu uçağının çekimleri, etrafında uçan başka bir jetten gerçekleştirildi.

Çekimlerin İstanbul’da yapılan kısmından bir kare

Bu özel çekimler toplamda 14 saatlik uçuş süresi ile yapıldı. Çekimlerin iki günü Antalya’da, üç günü de İstanbul’da yapılırken hava sahasındaki diğer uçuş operasyonlarının aksamaması için bu çekimlere mahsus olmak üzere gerekli planlamalar ve rotalar oluşturuldu.Antalya ve İstanbul gibi zengin; tarihi, kültürel ve doğal görsel imgelere sahip şehirlerde gerçekleştirilen bu uçuşlar olabildiğince alçaktan ve yavaş uçularak yapıldı. Zira izleyiciye şehirlerin eşsiz görsel güzelliklerini havadan daha görünür kılarak göstermekte çekimlerin amaçları arasında yer alıyor.

5 gün, 14 saat, 2 şehir…

Türk Hava Yolları, resmi sosyal medya hesaplarından yaptığı paylaşımlarına “5 gün, 14 saat, 2 şehir… Sizi İstanbul ve Antalya semalarında 8000 ve 3000 feet’te nefes kesen bir yolculuğa davet ediyoruz. Türkiye’de ilk kez havadan havaya çekim stili kullanılarak üretilen filmimiz ile bulutların üzerinde destansı bir yolculuğa hazır olun.” notunu düştü.

Çekimlerin İstanbul’da yapılan kısmından bir kare

Şirketin Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat ise projeyle ilgili şunları söyledi:

Gökyüzünde yüksek irtifada gerçekleşen bu zorlu projeyi başarıyla tamamlamanın gururunu yaşıyoruz. Türk Hava Yolları olarak bu görüntüleri; markamızın ve filomuza yeni kattığımız uçaklarımızın lansmanlarında sunarak ülkemizin ve bilhassa İstanbulumuzun tanıtımında değerlendireceğiz.

TGA ise global reklam filmlerinde kullanacağı bu görüntüler ile güzel ülkemizin tanıtımında katkıda bulunacak. Dünyadaki ve özellikle sektörümüzdeki teknolojik gelişmelere adapte olarak sınırlarımızı genişletiyor; farklı bakış açıları geliştirerek dünyanın dört bir yanındaki yolcularımıza ve havacılık tutkunlarına fark yaratan projeler sunmaya devam ediyoruz.”

Canavar ailesi: Google Pixel 8 ve Pixel 8 Pro özellikleri ortaya çıktı!

 Google, her zamanki programına bağlı kalırsa (şimdiye kadar aksi bir durum görülmedi) Pixel 8 ve Pixel 8 Pro, ekim ayında Kaliforniya’da gerçekleşen özel bir etkinlikte resmiyet kazanacak. Şu an için bu noktadan iki ay uzakta olmamıza rağmen, yaklaşmakta olan ikili hakkında çok sayıda sızıntı ortaya çıktı. Şimdi de güvenilir bir kaynak Pixel 8 ve Pixel 8 Pro özellikleri hakkında bilgiler paylaştı.

Google Pixel 8 ve Pixel 8 Pro özellikleri sızdırıldı

Lansman etkinliğine yaklaştıkça, daha fazla detay ortaya çıkmaya başlıyor. Bugün genellikle güvenilir bir kaynak, iki modelin satılacağı versiyonlar hakkında bize bilgi verdi. Pixel 8’in, tıpkı selefi gibi 128 GB veya 256 GB depolama alanıyla geleceği iddia ediliyor. Giriş seviyesi model için 256 GB’a çıkmayı umut edenler hayal kırıklığına uğrayacak. Pixel 8, Meyan Kökü, Şakayık ve Haze adı verilen üç renk ile piyasaya gelecek.

Büyük abi Pixel 8 Pro ise üç depolama sürümüne sahip olacak. Öyle ki bu cihazda 128GB/256GB kombinasyonuna 512GB da eklenecek. O da Meyan Kökü, Porselen ve Gökyüzü adlı üç renkte sunulacak. Önceki sızıntılara ve söylentilere göre, Pixel 8, Pixel 7’nin lansmanında olduğundan daha pahalı olacak. Pixel 7 600 dolar ile piyasaya çıkarken Pixel 8, 650 – 700 dolar arası bir fiyattan satışa çıkacak.Pixel 8, Gömülü ultrasonik parmak izi okuyuculu 6.17 inç 1080×2400 120 Hz ekrana, yeni Samsung ISOCELL GN2 sensörlü 50 MP ana kameraya, selefi ile aynı 12 MP ultra geniş ve 11 MP selfie kameralara, 4.485 mAh bataryaya sahip olacak. 24W kablolu, 12W kablosuz şarj desteği ve yeni nesil Tensor yonga setini de bünyesinde barındıracak.

Pixel 8 Pro ise, 6,7 inç 1344×2992 120 Hz ekran, Pixel 8 ile aynı yonga seti, aynı yeni ana kamera, yeni 64 MP ultra geniş ve Pixel 7 Pro’daki ile aynı 48 MP telefoto ve 11 MP özçekim kameralarına sahip olacak. Cihazların tanıtım tarihinin tahmini olarak ekim ayı olduğunu tekrardan belirtelim.

Google Pixel 8 Özellikleri

ÖzellikDeğer
Ekran6.17 inç, 1080×2400 çözünürlük, 120 Hz OLED
Parmak İzi OkuyucuGömülü ultrasonik
Ana Kamera50 MP, Samsung ISOCELL GN2 sensörü
Ultra Geniş Kamera12 MP
Selfie Kamera11 MP
Batarya4.485 mAh
Kablolu Şarj Desteği24W
Kablosuz Şarj Desteği12W
Yonga SetiTitan çipli Google Tensor G3
Depolama128GB veya 256GB
Bellek8GB RAM

Google Pixel 8 Pro özellikleri

ÖzellikDeğer
Ekran6.7 inç, 1344×2992 çözünürlük, 120 Hz OLED
Yonga SetiTitan çipli Google Tensor G3
Ana Kamera64 MP
Ultra Geniş Kamera12 MP
Telefoto Kamera48 MP
Selfie Kamera11 MP
Bellek12GB RAM
Depolama128GB, 256GB veya 512GB
Batarya4950mAh, 27W şarj destekli pil

En güçlü laptop işlemcisi mi? Apple M3 Max için geri sayım!

 Apple, yeni nesil M3 Max çipini test ediyor. Yeni silikon çip, M2 Max’in yerini alacak ve gelecek yıl yeni MacBook Pro modellerinde kullanılacak. Merakla beklenen yeni çipin selefi M2 Max’ten ne kadar farklı olacağı da tüm kullanıcılar tarafından merak ediliyor. Apple M3 Max, 16 çekirdekli CPU ve 40 çekirdekli GPU ile beraber iddialı geliyor.

Silikonun yeni kralı Apple M3 Max geliyor

Yeni çipin izleri üçüncü taraf bir Mac geliştiricisi tarafından test günlüklerinde bulundu. 40 çekirdekli bir GPU’ya, 12 yüksek performanslı çekirdeğe ve dört verimli çekirdeğe sahip 16 çekirdekli bir CPU’ya sahip olduğu görülüyor. Selefi mevcut ‌M2‌ Max çipinde 12 çekirdekli bir CPU ve 38 çekirdekli bir GPU bulunuyor.

Çipin test edildiği makine 48 GB belleğe sahip ancak mevcut MacBook Pro 96 GB’a kadar belleği desteklediğinden muhtemelen daha fazla yükseltme seçenekleri olacaktır. Apple’ın ‌M3‌ Max çipinin, ‌M2‌ Max çipine kıyasla hız ve verimlilik iyileştirmeleriyle sonuçlanan yeni bir 3 nanometrelik süreç üzerine inşa edilmesi bekleniyor.Apple, çipi “J514” kod adlı piyasaya sürülmemiş bir üst düzey MacBook Pro’da test ediyor. M3‌ Max, ‌M3‌ ve ‌M3‌ Pro’yu da içeren bir üçlüde en üst düzey çip olacak. Dünyanın en iyi ve verimli laptop işlemcilerinden biri olması bekleniyor. M3‌ çip, 8 çekirdekli bir CPU ve 10 çekirdeğe kadar GPU içerirken, ‌M3‌ Pro, 12 çekirdekli bir CPU ve 18 çekirdekli GPU’ya sahip olacak.Apple’ın ilk ‌M3‌ Mac’leri ekim ayında piyasaya sürmesi bekleniyor, ancak muhtemelen 13 inç MacBook Pro ve MacBook Air modelleri gibi standart ‌M3‌ çipi kullanan makinelere odaklanacak. M3‌ Max çip içeren 14 ve 16 inç MacBook Pro modellerinin ise 2024 yılında çıkması bekleniyor.

Almanya’ya benzeri görülmemiş yatırım: Tam 11 milyar dolar!

 Dünyaca ünlü yarı iletken şirketi TSMC, Almanya’ya dev bir fabrika yatırımı yaptı. Şansölye (Almanya’da ve Avusturya’da hükümet başkanı, başbakan) Olaf Scholz’un iktidar koalisyonu, Dresden’de kurulacak ve otomotiv sektörü için yonga üretiminde uzmanlaşacak olan fabrikaya 5 milyar avroya kadar sübvansiyon sağlayacak. İşte detaylar…

Yarı iletken devi TSMC, Almanya’ya yatırım yaptı

Yeni fabrika için yaklaşan TSMC onayı ilk olarak Pazartesi günü erken saatlerde Almanya’nın Handelsblatt gazetesi tarafından bildirildi. Berlin’deki Ekonomi Bakanlığı ve Dresden’in bulunduğu Saksonya bölgesel hükümeti sözcüleri yerel ajanslara yorum yapmaktan kaçındı. TSMC sözcüsü Nina Kao, daha fazla açıklama yapmayacaklarını söyledi.

Dünyanın dört bir yanındaki hükümetler, küresel tedarik zincirleri için kritik olan bileşenlerin üretimi üzerinde daha fazla kontrol sağlamak amacıyla yeni çip fabrikaları için kıyasıya rekabet ediyor. Covid-19 salgınının zirvesinde arz kesintisi, otomobiller ve tüketici elektroniği de dahil olmak üzere endüstrilerde dalgalanan yaygın kıtlıklara neden olarak yabancı stoklara bağımlı olan tüm ulusların risklerini eve taşıdı.Almanya, daha fazla yerli üretim peşinde koşan en agresif ülkelerden biri olarak ortaya çıktı. Tartışmalara aşina olan kaynaklara göre, Scholz hükümetinin iklim koruma önlemleriyle birlikte yarı iletken üretimini hedefleyen bir fonu yaklaşık 22 milyar dolar artırma planını bu hafta onaylaması bekleniyor. Intel ise kendi çip kompleksi için Berlin’deki hükümetten yaklaşık 11 milyar dolar sübvansiyon almaya hazırlanıyor.Tayvan merkezli TSMC, yeni Alman girişimine yatırım yapmak için NXP Semiconductors NV, Robert Bosch GmbH ve Infineon Technologies AG gibi ortaklarla görüşmelerde bulunuyor. TSMC Başkanı Mark Liu, o zamandan beri, ilgilenen tarafların isimlerini açıklamamasına rağmen, şirketinin müşterilerin Alman fabrikasında azınlık hisselerine sahip olmasını düşündüğünü doğruladı.

Fiyat performans odaklı Vivo V29e 5G’nin özellikleri belli oldu!

 Akıllı telefon pazarının başarılı oyuncularından Vivo ürün yelpazesini genişletmek için çalışmalarına devam ediyor. Kısa süre önce V29 5G modelini kullanıcıların beğenisine sunan Çinli şirket çok yakında Vivo V29e 5G’yi vitrine çıkaracak. Son olarak akıllı telefonun teknik özellikleri ve tasarımı belli oldu.

Vivo V29e 5G özellikleri ve tasarımı

Sektörde sızıntılarıyla ön plana çıkan 91mobiles, Vivo V29e 5G modeliyle ilgili ilgili teknik detayları gözler önüne serdi. Buna göre akıllı telefon 120Hz FHD+ çözünürlüklü bir ekranla gelecek. Öte yandan kutudan çıkar çıkmaz Android 13 tabanlı FunTouchOS 13 arayüzünü çalıştıracak.

Vivo V29e 5G özellikleri ve tasarımı
Vivo V29e 5G özellikleri ve tasarımı

Akıllı telefonda Snapdragon 480 5G veya Snapdragon 480+ 5G kullanılacak. İki işlemci de 8 nm mimariye sahip ve sırasıyla (2x 2.0 GHz ARM Cortex-A76 (Kryo 460) 6x 1.8 GHz ARM Cortex-A55) ve (2x 2.2 GHz ARM Cortex-A76 (Kryo 460) 6x 1.8 GHz ARM Cortex-A55) çekirdeklerine ev sahipliği yapıyorlar.Cihazda camla kaplı iki tonlu renk değiştiren bir arka tasarım bizleri karşılıyor. Arkada bir LED flaşın yanı sıra iki dairesel kamera deliği mevcut. Kavisli bir yapıyı benimseyen akıllı telefon ince çerçeveler ve önde nokta şeklinde konumlandırılmış bir selfie kamerasıyla geliyor. Bunun dışında sızdırılan görsellere bakacak olursak mavi ve siyah renk seçenekleriyle satışa çıkacağını söyleyebiliriz.

8 GB RAM ve 128 / 256 GB dahili depolama seçenekleriyle kullanıcıların karşısına çıkacak akıllı telefonun ne zaman tanıtılacağıysa şimdilik belli değil. Ancak iddialara göre bu ayın sonlarında vitrine çıkacak.

Chrome gizli sekme modu davasında yeni gelişme: Kullanıcılar ne kadar güvende?

 Geçtiğimiz yıllarda ortaya Google Chrome çıkan gizli sekme modu skandalı nedeniyle açılan davada yeni bir gelişme yaşandı. Yargıç Yvonne Gonzalez-Rogers, Google Chrome yazılımında milyonlarca kişinin gizliliğini yasa dışı bir şekilde ihlal ettiğini iddia eden kullanıcılar tarafından açılan bir davada Google’ın özet karar talebini reddetti.

Google, Chrome gizli sekme skandalı nedeniyle dava edildi

Google’a dava açan kişiler, şirketin Chrome web tarayıcısında gizli mod kullandıkları halde verilerin kaydedildiğini ve Google tarafından izlendiğini ididia ediyor. Yargıç Gonzalez-Rogers, “Google’ın kullanıcıların özel olarak gezinirken verilerini toplamayacağına dair uygulanabilir bir söz oluşturup oluşturmadığı konusunda bir sorun tespit ettik.” ifadelerine yer verdi.

Google, Chrome gizli sekme skandalı nedeniyle dava edildi

Karara yanıt olarak Google sözcüsü José Castañeda, şu açıklamayı yaptı:“Bu iddialara şiddetle karşı çıkıyoruz ve kendimizi onlara karşı şiddetle savunacağız. Chrome’daki gizli mod, etkinliğiniz tarayıcınıza veya cihazınıza kaydedilmeden internette gezinme seçeneği sunar. Her yeni gizli sekme açtığınızda açıkça belirttiğimiz gibi, web siteleri oturumunuz sırasında göz atma etkinliğiniz hakkında bilgi toplayabilir.Google’ın yargıcın bahsettiği iddialarına aykırı olan bir başka konu da, davacıların Google’ın “kullanıcıların normal ve özel tarama verilerini aynı günlüklerde sakladığına; kullanıcılara kişiselleştirilmiş reklamlar göndermek için bu karışık günlükleri kullanır; ve toplanan bireysel veri noktaları kendi başlarına anonim olsalar bile, toplandıklarında Google bunları ‘başarı olasılığı yüksek olan bir kullanıcıyı benzersiz bir şekilde tanımlamak’ için kullanabilir.”

Davacılar, 2020 yılında yaptıkları başvuruda 5 milyar dolar tazminat talep etti. Google’ın itirazını reddeden yargıç, “Davacılar, tarama verileri için bir pazar olduğunu kanıtladı. Google, iddia edilen verileri gizlice toplayarak davacıların bu pazara girmesini engelledi.” dedi.