2020 yılının ilk günlerinden beri tüm dünyada Corona virüsü alarmı var. Bu virüs ile gündeme gelen bir diğer konu ise tabii ki salgın hastalıklar ve bu hastalıkların yayılma şekli. Birçok farklı şekilde yayılabilen salgın hastalıklar konusunda paraya da dikkat etmek gerekiyor. 15 ülkenin para birimine yönelik yapılan araştırmayla birlikte bu kanıtlanmış oldu. Virüs yayılması konusunda para da son derece etkili.
Virüs yayılması konusunda para gizli bir oyuncu
Mastercard öncülük ettiği araştırma Oxford Üniversitesi bilim insanları tarafından yapıldı. Bu araştırmada, banknotların üzerindeki bakterileri net bir şekilde gösterdi. Bilimsel testlere göre banknotların üzerinde 26.000’den fazla bakteri var. Bu bakteriler arasında, solunum ve idrar yolunda enfeksiyona neden olan bakteri bile bulunuyor.
2013 yılında yapılan araştırma, en yeni parada bile ortalama 2.400 bakteri bulunduğunu gösteriyor. ABD’de yapılan bağımsız bir araştırmaya göre ise nezle gibi bulaşıcı bir virüs, enfekte olan birinin dokunduğu parada 12 gün boyunca yaşıyor.
Avrupalılar arasında, nakit paranın kirli olduğu inancına en fazla sahip grup ise Türkler. Türk halkının yüzde 86’sı nakit paranın hijyenik olmadığını düşünüyor ve yüzde 40’ı paraya dokunduktan sonra mutlaka ellerini yıkıyor. Bu oran, kadınlarda yüzde 45’e, 55 yaş üzerinde ise yüzde 48’e kadar çıkıyor.
Araştırmaya katılan Türk tüketicilerin yüzde 88’i, başka birinin diş fırçasını kullanmayı ve umumi tuvaletleri “kirli” olarak tanımlarken, ikinci sırada ise, yüzde 86’lık oranla nakit para ellemek geliyor. Nakit paranın ardından kâğıt mendil paylaşmak, toplu taşıma araçları, kapı tokmakları, bilet gişeleri ve otomatlar hijyenik olmayan nesne ve durumlar olarak tanımlanıyor. Paranın kirli olduğuna inanç, kadın tüketicilerde yüzde 91’e kadar çıkıyor.
Türk halkının yüzde 99’u hijyen şartlarını iyileştirebilmek adına, yaşam tarzlarında değişiklikler yapmaya hazır olduklarını söylüyorlar. Nakit paraya karşı hangi alternatif ödeme şeklini tercih edecekleri sorulan Türk tüketiciler, Avrupa’daki diğer pazarların aksine, yüzde 66’lık kesim temassız kartları tercih edeceklerini ifade ediyor. Bunu yüzde 63’le kredi kartı, yüzde 41’le online ödeme ve yüzde 26 ile mobil ödeme takip ediyor.