Beşbarmak (Geleneksel Orta Asya yemeği) Tarifi

Beşbarmak (Geleneksel Orta Asya yemeği) Tarifi İçin Malzemeler

Hamuru İçin ;
  • 2 adet yumurta
  • 1 su bardağı ılık su
  • 3 su bardağı un (farklılık gösterebilir)
  • Tuz
Üzerine
  • 1 adet kuru soğan
  • Tavuk suyu
  • Yarım tavuk
  • 2-3 adet kuru soğan
  • 2-3 adet yeşil -kırmızı biber
  • 2 adet patates
  • Tuz
  • Tane karabiber

Beşbarmak (Geleneksel Orta Asya yemeği) Tarifi Yapılışı

Bu yemeğin adı BEŞBARMAK, yani beş parmak, eski zamanlarda kaşık olmadı döneminde elle yenilirdi. Orta Asya’nın ta ne zamandan bizim bu günlere kadar gelmiş bir tarif bu. Ana malzemeler hamur ve et. Genel olarak Kazakistan’da daha yaygın bir yemek türü, ve bugünkü anlatacağım tarif Kazakistan’da yapılan beşbarmak. Diğer milletlerde farklılık gösterebilir ama ana malzemesi aynı kalıyor. Beşbarmak yağlı kemikli et ile yapılan bir yemek, genel olarak dana ve koyun Eti kullanılıyor. Bende bugün size tavuk Eti ile yapılmış bir çakma 😉Beşparmak yemeği anlatacağım. Çakma dediğime bakmayın, sadece tavuk ile yapıldı için öyle söyledim ama esas tarif bu. Bu kadar anlatım yeterli galiba.
Uzun zamandır yapmak istediğim ama tam net hatırlamadığım için yapamadım bir lezzet. Anneannem bize hep yapardı. Geçen internette dolaşırken gördüm ve bulduğuma çok sevinmiştim.
  1. İlk olarak eti (bende tavuk) yıkayıp bir tencereye soğuk suya koyalım. Kaynayınca üzerine çıkan atıkları kaşıkla toplayıp çöpe atalım.
  2. Kaynayınca altını kısıp, tuz, karabiberi ve sebzeleri (kuru soğan, patates, biber) kabuklarını soyup, yıkayıp tüm olarak tencereye atalım.
  3. Tavuk ve sebzeleri kısık ateşte yaklaşık 1. 5 saat pişirelim. Sonradan bütün malzemeleri kevgir yardım ile çıkartalım. Tavuğu soğuyunca didikleyelim.
  4. Kalan sebzeler ile işimiz yok, ama atmayın onları ayrı ya da yanında tüketebilirsiniz. İsterseniz tek tavuğu pişirin sebzesiz ama ben daha lezzetli ve daha vitaminli olsun diye hep tavuk pişerken koyuyorum.
  5. Tavuk pişene kadar hamuru yoğuralım. Yumurtaları tuz ile çırpalım üzerine ılık su ilave edelim, sonradan yavaş yavaş elenmiş unu. Bende yaklaşık 3 büyük su bardağı gitti, sizde farklılık gösterebilir, bu yüzden kontrollü bir şekilde ilave edelim.
  6. Yoğuracağımız hamur erişte hamuru gibi, çok sert olmasın, açması sıkıntı olur yoksa. En az 30 dakika dolapta hamuru dinlendirelim.
  7. Hamur dinlendikten sonra hamuru 4 bezeye bölelim, ya da istediğiniz miktara. Aynı mantı hamuru gibi bir hamur açalım kalın olmayacak şekilde. Ve istediğimiz gibi keselim, genelde büyük kare olarak kesilir. Bu hamur açık olarak 15 dakika kurutulur tahtada.
  8. Hamur kururken 1 adet kuru soğanı ikiye bölüp ince ince doğrayalım, ve bir kaba alarak kaynar tavuk suyundan üzerine dökelim, ve üstünü örtelim.
  9. Haşlanmış tavuk suyu azaldı ise üzerine soğuk su ilave edip kaynatalım tekrar tuz koyup bu kesilmiş hamuru bu tavuk suyun içinde haşlayalım.Haşlarken hepsini birden atmayın, tek tek atın hamurları yapışmasın diye. Ben bir bezenin hamurunu tek seferde pişirdim.
  10. Kevgir ile pişen hamuru alıp geniş bir kaba alalım, resimde gösterdim şekilde.
  11. Üzerine doğranmış ve yumuşamış soğanı dağıtalım, ve en son didiklenmiş tavuk eti.
  12. Bir kepçe kadar üzerine de tavuk suyundan gezdirelim. Servis yaparken tavuk suyunu ayrı kaseye koyup yanında içiyorlar.
    Böyle bir değişik yemek tarifi. Ama tadı çok güzel, beğeneceğinize eminim. Kuru soğanı az yağda 1-2 dakika kavuranlarda da var, ama o size kalmış.

Yorumlar